سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی سایت
http://labgazeh.persiangig
.com/image/13lab.jpg

نقل مطلب از این وبلاگ با ذکر منبع موجب سپاسگزاری است .
بازدید امروز: 88
بازدید دیروز: 74
بازدید کل: 1369067
دسته بندی نوشته ها شعر گونه ‏هایم
بـی‏ خیال بابـا
دیار عاشقی ها
دل نوشتـــه ‏ها
شعــرهای دیگران
خاطـــرات
پاسخ به سوالات
فرهنگی‏ اجتماعی
اعتقـادی‏ مذهبی
سیاست و مدیریت
قــرآن و زنـدگــی
انتقــــادی
مناسبت ها
حکایــــات
زنانـه هـــا
دشمن شناسی
رمان آقای سلیمان!
همراه با کتاب
بازتاب سفرهای نهادی


اطلاع از بروز شدن

 



گزارش های خبری
گفت‌وگو با خبرگزاری فارس
بخش خبری شبکه یک
روایتی متفاوت از حضور خدا
باز هم خبرگزاری فارس
خدای مریم! کمکم کن
ارتش مهد ادب است
سوم شعبان. جهرم
خبرگزاری کتاب ایران
سوال جالب دختر دانشجو
رضا امیر خانی و آقای سلیمان
فعالیت قرآنی ارتش
خبرگزاری ایکنا
چاپ چهارم آقای سلیمان
برگزیدگان قلم زرین
گزارش: جهاد دانشگاهی
گزارش: سانجه مشهد و دادپی
مصاحبه: خبرگزاری ایسنا
مصاحبه: سبک زندگی دینی
گزارش: همایش جهاد دانشگاهی
مصاحبه: وظیفه طلاب
پیشنهاد یک بلاگر
شور حسینی ـ شهرزاد


زخمه بر دل.. ناله از جان



کتابخانه وزیری یزد

پنج شنبه 93 بهمن 9

دیروز یزد بودم برای معرفی مدیر کل جدید کتابخانه‌های عمومی استان یزد. سه شنبه شب که وارد یزد شدم، یک‌راست از فرودگاه به کتابخانه‌ی وزیری یزد رفتم برای دیدن آن مجموعه‌ی نفیس و ارزشمند...

کتابخانه‌ی عمومی وزیری یزد در سال 1334به همت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی‌محمد وزیری یزدی تاسیس شده و خود آن مرحوم در سال 1348 آن را وقف آستان قدس رضوی کرده است.

در این کتابخانه علاوه به 250000 نسخه کتاب، بیش از 5 هزار نسخه خطی و   6 هزار نسخه چاپ سنگی وجود دارد که بدون تردید از منابع معتبر میراث علمی و فرهنگی به حساب می‌آید.

در موزه‌ی حاشیه‌ی این کتابخانه، علاوه بر قرآن‌های خطی بسیار نفیس، کتاب‌های خطی مانند «تفسیر ابوالفتح عجلی» به خط مولف و «نزهه الانفس» تالیف عراقی و بسیاری کتب خطی دیگر در زمینه‌ها‌ی گوناگون و دیوان‌های خطی شعرا به ویژه شعرای یزد و خطوط اندیشمندان بزرگ مانند علامه حلی، شیخ بهایی، ملا مهدی نراقی وجود دارد.

علاوه بر کتب نفیس خطی، تعدادی منشور و فرمان پادشاهان و اسناد و قباله‌های نکاح و نقوش قدیمی، وقفنامه‌ای از مدرسه‌ی شاهزاده محمد ولی میرزای قاجار به طول 30/2 و به عرض چهل سانتی متر که در حاشیه‌ی آن 199 نفر از علما و طلاب و بازرگانان و خوانین یزد امضاء و مهر کرده‌اند، نیز در این کتابخانه نگهداری می شود. همچنین قرآن کاملی به طول 60/5 متر و عرض شش سانتی متر به خط اسماعیل بن علی‌نقی موسوی یزدی- تحریر سال 1199 هـ. ق- در این موزه وجود دارد.

در این بازدید ساعتی را پای صحبت محمد رضا انتظاری نشستم که بسیار گفتنی داشت و گفتنی‌هایش بسیار شنیدنی بود. وی از ابتدا با مرحوم وزیری بوده است و امسال 49‌مین سال خدمتش در کتابخانه را می‌گذراند. 72 سال سن دارد و به لطف خدا و حضور در فضایی چنین جذاب و عشقش به آن محیط، سر حال‌تر و سرزنده‌تر از سن و سالش است. خدا نگهدارش باشد.

در پایان بازدید، از من خواست تا در دفتر یادبود کتابخانه چیزی بنویسم. ورق که زدم از دست‌نوشته‌ی مقام معظم رهبری در سال‌های قبل از انقلاب تا دست‌نوشته‌ی مقامات عالی نظام و مراجع تقلید آنقدر بود که شرمم آمد چیزی بنویسم. با این حال با درخواست و نظر جناب انتظاری چنین نوشتم:

باسمه تعالی

توفیق یار شد تا در سفری که برای انتصاب و معرفی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد به این دیار مشرف شدم، اولین بازدید و دیدارم از کتابخانه و مجموعه‌ی نفیس و ارزشمند کتابخانه‌ی وزیری یزد باشد. مجموعه‌ای گران‌بها که یادگار عالمِ به زمان خویش، دانشمند فرهیخته و ژرف اندیش مرحوم وزیری است. انصافاً جای دیدن دارد و انسان در این فضا گذر عمر را حس نمی‌کند. مجالست و بهره بردن از سخنان شیرین جناب آقای انتظاری مدیر فرهیخته‌ی این مجموعه که خود تاریخ زنده‌ی فرهنگ یزد است، نیز مزید بر علت بود. به امید اینکه جای جای ایران عزیز از این مجموعه‌ها و از این دست انسان‌ها فراوان و افزون باشد.